فیلم سینمایی کیک محبوب من 2022-11-04
بیوگرافی و اسامی بازیگران فیلم کیک محبوب من با نقش +عکس و داستان حرف تازه
کارگردان با ظرافت تمام، به عمق احساسات زنان پرداخته و جهانی را به تصویر کشیده که بسیاری از ما آن را تجربه کردهایم. برای مثال، زمانی که مهین از یک زن جوان که توسط پلیس اخلاق دستگیر شده دفاع میکند، این صحنه بهشکلی ضمنی سیاستهای محدودکننده ایران، بهویژه در مورد حقوق زنان، را نقد میکند. مهین برخلاف بسیاری از قهرمانان زن سینماهای جهان، جوان نیست، تفنگ به دست نمیگیرد، اندام زیبا، ورزشکار و جذابی هم ندارد.
اینجا اما مخاطب به خلوت یک زندگی و به خلوت واقعی آدمها راه مییابد و از این حیث باید گفت بهتاش صناعیها و مریم مقدم به معنای واقعی فیلم جسورانه ساختهاند. این جسارت را باید با محدویتهای سینمای ایدیولوژیک معنا کرد که امکان روایت واقعیتهای عریان و ملموس زندگی را نمیداد. شاید این پارادوکس جالبی باشد که «کیک محبوب من» گرچه لوکیشن و فضای محدودی دارد، اما قصهاش را بیرون از محدویتهای رسمی روایت میکند و به همین دلیل حسی از پویایی در ریتم را در ذهن و حس مخاطب ایجاد میکند.
مهین چند دوست قدیمی دارد که به دلیل کهولت سن، کمتر آنها را میبیند. روزهایش با تماشای سریالهای شبانه، بافتن پتو برای نوهاش و خوابیدن تا ظهر میگذرد. نه تنها این چنین نیستند بلکه مترصد فرصتیاند تا این مهر را خالصانه و عاشقانه نثار یک دیگری کنند. شبی زیبا و پر از مهر که نتیجه برخورد دو انسانی است که سالهاست نتوانستهاند به یک دیگری مهر بورزند. اجازهاش را نداشتهاند و حالا به یکباره به جسارتی دوطرفه فرصتش را پیدا کردهاند، اگرچه اجازهاش را هنوز نه.
در ساحت سینما میشد آنجا که مهین فرامرز را صدا میزند و جوابی دریافت نمیکند، به سمت اتاقش میآید و او را خوابیده در تخت پیدا میکند، فیلم را تمام کرد. با مهین در قاب، بیرون در اتاق که دارد به فرامرز لبخند میزند اما نگاه اگزیستانسیالیستی دو سینماگر باعث شد بخواهند وضعیت وجودی انسان را به خواهشهای خیالی سانتیمانتالش ترجیح دهند. با این پایانبندی، کنایهای است به وضعیت ناپایدار و محدودیت اختیار انسان در جهانی که در آن زندگی میکند و هیچ اختیاری روی زمان و چگونگی مرگش ندارد. دوستان مهین هرکدام روایتی از واقعیتهای ناگفتۀ این سن را بیسانسور بر زبان میآورند که با تصویری غالب از پدربزرگها و مادربزرگها در سینمای ایران فرق میکند. از سوی دیگر محوریت مهین در فیلم، آن را به یک فیلم زنانه هم بدل می کند که جهان زنانهاش بازنمایی خطشکنانه شمایل متعارفی و هژمونیکی است که از زنان در سینمای ایران دیده بودیم.
دوربین اما آنقدر صداقت دارد که این عادی بودن را حتی در اتاق خواب مهین، حمام و آشپزخانهاش هم سانسور نکرده است. با توجه به اینکه فیلم کیک محبوب من مجوز وزارت ارشاد ندارد، نمیتوانید این فیلم را در رسانههای رسمی یا پلتفرمهایی مانند فیلیمو و.. دوربین اما آنقدر صداقت دارد که این عادی بودن را حتی در اتاق خواب مهین، حمام و آشپزخانهاش سانسور نمیکند. اینکه فیلمساز به طور گل درشت و بسان گپ های کوچه و بازار؛ دیالوگ در دهان کاراکتر زن قصه بگذارد؛ به حتم نامش پروراندن قصه نیست.
با وجود محدودیتها و چالشهای پیشروی فیلمسازان، این فیلم توانسته است صدای خود را به خوبی به گوش جهانیان برساند. مهمانی زنانهای که در فیلم کیک محبوب من به تصویر کشیده میشود، نقطهی عطفی در زندگی مهین است. جمع شدن زنانی که سالهاست همدمی ندارند و از تنهایی رنج میبرند، تصویری آشنا از بسیاری از زنان در سراسر دنیاست. این صحنه، با پرداختن به تمایل مشترک همه انسانها برای داشتن یک همراه، فراتر از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی، با مخاطب جهانی ارتباط برقرار میکند. فیلم تصویری واقعگرایانه از دغدغههای آدمهایی پابهسنگذاشته به نمایش میگذارد که جزو دستهای از اجتماع به حساب میآیند که انگار قلب و روح ندارند.
فیلمبرداری در مکانهای گوناگون شهر، از جمله پارکها، کافهها و خانههای سنتی، به بازتاب فضای روزمره زندگی در تهران کمک کرده است. انتخاب این مکانها به ایجاد فضایی نزدیک به واقعیت برای داستان و شخصیتها انجامیده است. حتی نماهای بلند آن هم به همین دلیل کسالتبار، ملالانگیز نمیشود. آنچه بیشازهمه این مؤلفههای فرمی و زیباییشناسی مهم است، این است که کیک محبوب من بیش از اینکه تعریف قصۀ یک عشق در پیرانهسری باشد، روایت بیتعارف از واقعیت آدمی در زندگی است.
کسب و کار
او خود را به فرامرز (با بازی اسماعیل محرابی)، مردی مجرد متواضع و با شخصیت هم سن و سالش معرفی میکند و این دو باهم آشنا میشوند. فرامرز راننده تاکسی و کهنه نظامی است که به خاطر نواختن ساز در عروسیها دچار مشکل شده است. در این مطلب از صفحه اقتصاد درباره بازیگران فیلم کیک محبوب من، خلاصه داستان، محل ساخت و عوامل تهیه این فیلم خواهیم خواند. این روند یکنواخت و خستهکننده زندگی مهین زمینهساز تصمیمی مهم و نقطه عطف فیلم میشود. او تصمیم میگیرد از چارچوبهای عرفی و اجتماعی فراتر برود و با مردی به نام فریبرز، راننده آژانس، رابطهای متفاوت برقرار کند. همین چند خط توضیح کافی است تا دریابیم که با سوژهای احساسی طرف هستیم.
منتقدین این فیلم را یکی از بی نظیرترین تلاش ها در گفتمان درباره حقوق زنان در سینمای ایران می دانند. این فیلم توانست در جشنواره برلین بسیار مورد تحسین قرار بگیرد و جوایز و نامزدی های متعدد از جمله برای جایزه خرس طلایی برلین را کسب کند. تماشای این شخصیتها برای مخاطب ایرانی هم مهم و هم هیجانانگیز است. هم این پتانسیل را دارد که به آن عادت کنی و هیچ تغییر شگرفی در آن به وجود بیاوری، هم انقلابی علیه خودت و اجتماعی که در آن زندگی میکنی، به پا کنی. او به این نتیجه میرسد که دیگر چندان وقت زیادی برای لذت بردن از زندگی ندارد و زندگی در تنهایی هم انتخابش نیست. خوشبخانه از آنجا که مهین شخصیت یک فیلم است، خیلی زود یک یار شیرینتر از خودش پیدا میکند و به زودی یکی از بهترین زوجهای مرد و زن تاریخ سینمای ایران در برابر چشمان ما قرار میگیرد.
لیلی فرهادپور در نقش مهین
موضوع اصلی گفتگوی این زنان نیز بیماریهای مختلف است اما صحبت به این موضوع کشیده میشود که آیا میتوان در سن آنها دوباره عاشق شد و روابط عاشقانه پیدا کرد. مهین تصمیم میگیرد که کنترل سرنوشتش را به دست بگیرد و زندگی عاشقانه جدیدی را بازسازی کند. به این ترتیب مهین، بدون این که خودش آن را کاملاً اعتراف کند، برنامه روزانه بیهدفش را با هدف مخفیانهٔ ملاقات با یک مرد تغییر می دهد. محرابی یادآور شخصیت مهربان و دوستداشتنیای است که از سریال «خانه سبز» به خاطر داریم؛ همانقدر گرم و صمیمی. لیلی فرهادپور نیز با شیرینی و طراوت نقش مهین را به تصویر میکشد.
لقاء با فرامرز
پیرمرد فیلم عشق برآمده از جامعهای است که هنجارهایش، قوانین آزادیخواهِ تمدن را بهوجود آورده. زندگی پیرمرد بر نظمی نمادین و انسانمدار استوار است؛ نظمی که در آن منطق حکمفرماست و گاه میتواند احساسات را زایل کند. پیرمرد تحت چنان شرایط، در پایان نشان میدهد حرکت بر مدار هنجارها لزوماً نشانه انسانیت نیست و در اقدامی رادیکال، همسرش را بهقتل میرساند تا او را از شر رنج و درد قبل از مرگ، نجات دهد. در واقع نورمال رفتار نکردن پیرمرد، نشان از سلامت رفتاریاش دارد. چرا او باید دست روی دست بگذارد تا همسرش -عشقش- درد بکشد -آن هم دردی که قرار به بهبودش نیست. در واقع فیلم کیک محبوب من روایت زندگی مهین (با بازی لیلی فرهادپور) 30 ساله است که بیوه شده است.
فیلم کیک محبوب من کجا ساخته شده است؟ + دانلود فیلم کیک محبوب من
شغل و پیشینه کاری فرامرز، اسکیزوفرنیک بودن ماهیت زنانگی شخصیتِ زن داستان، چندگانگی در خوانش قانون و... در سکانسپلان رقص مهین و فریبرز، ایشان در خانه حرکت میکنند و میگردند و آزادانه از سویی به سوی دیگر میروند و دوربین ایشان را همراهی میکند. این پلان نمونه خوبی برای اثبات توانایی و مهارت کارگردان اثر است. بایستی توجه داشت که نورپردازی زیبا و قابلقبول است و به خوبی بیرون از کادر پنهان شدهاست. فیلم در تصویرسازی مهین و اتفاقهایی که برایش میافتد، اغراق نمیکند. ما همواره آدمهایی معمولی را میبینیم که حرفهایی معمولی میزنند، لباسهایی عادی میپوشند و عادی رفتار میکنند.
مهین، با یک راننده تاکسی مسن به نام «فرامرز» ارتباط دوستی و عشقی برقرار میکند. این فیلم بهخاطر صحنههای طنزآمیز و احساسی و همچنین رویکردی ملایم اما انتقادی نسبت به روابط عاشقانه در سنین بالا، در جامعهای که چنین روابطی خارج از ازدواج تابو محسوب میشود، مورد توجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است، فیلم کیک محبوب من در ژانر درام و محصول سال ۲۰۲۴، جایزه هوگوی نقرهای را از جشنواره فیلم شیکاگو دریافت کرده است. کیک محبوب من داستان پیرزن تنهایی بنام مهین (با بازی لیلی فرهادپور) است که در خانه بزرگ خودش در شهر تهران زندگی می کند.
شخصیت پردازی: مهین – قهرمان زن متفاوت
در پایان به بازی درخشان لیلی فرهادپور اشاره کنم که از پس بار سنگین فیلم از ابتدا تا به آخر برآمده است. او مهین را بهخوبی میشناسد و میداند زیر پوست او چه خبر است. شادیها، ترسها، عشق و غم مهین را به تماشاچیها از هر کشوری که باشند، منتقل میکند و شرایطی را فراهم میکند که هر کس به شیوهی خود او را درک کند. به هیچ نشانه و نمادی زنی را در چنین سنی سیبل کردن؛ کمی از واقعیت های موجود دور است. در فیلمبرداری و طراحی صحنه جز در خانه که تا حدود زیادی قابل قبول است؛ در فضای بیرونی این میزان از تیرگی رنگ جواب درخوری با روح پرشور مهین ندارد.
آن سان که فیلم «قصیده گاو سفید» بهتاش صناعی ها؛ موضوع درخوری را پرورانده بود و بر آن نگره فیلم نیز تا حدود زیادی نمره قابل قبولی می گرفت و نقدهایی هم عموما مثبت. در این قسمت ما فهرست کامل از بازیگران فیلم کیک محبوب من را لیست کرده ایم، که می توانید مطالعه کنید. در این نامه امضای برلیناله، ائتلاف بینالمللی فیلمسازان در معرض خطر (ICFR) و انجمن قلم آمریکا نیز دیده می شد. اگرچه که فیلم سعی نمیکند که جهانبینی و عقیده فلسفیاش را فریاد بزند، دررابطهبا مسائل سیاسیاجتماعی کاملاً یکجانبه و شدید موضع میگیرد، بهطوریکه به عقدهگشایی احساس زده و کودکانه تبدیل میشود.
لیلی فرهادپور بازیگر، روزنامه نگار، نویسنده و فعال حقوق زنان ایرانی است که در 1340 در تهران به دنیا آمده است. شخصیت اصلی فیلم یعنی مهین نه جوان است، نه زیبا از استانداردهای متداول و نه قهرمانان کلاسیکی که به دنبال نجات جهان باشند. او یک زن پیر، چاق و با موهای سپید است که تصمیم می گیرد به تمام کلیشه هایی که جامعه براساس سن و جنسیت برای او تعیین کرده نه بگوید. بدون هیچ اغراق یا فانتزی، دوربین نگاهی واقع گرایانه از او نشان می دهد.
فیلم با تمرکز بر زندگی روزمره مهین آغاز میشود، زنی مسن که سالها پیش همسرش را از دست داده و فرزندانش نیز مهاجرت کردهاند. مهین در تنهایی خود زندگی میکند، باغچهاش را آب میدهد، سریال میبیند و تلاش میکند با دیگران ارتباط برقرار کند. او حتی نمیتواند با دخترش که در خارج از کشور زندگی میکند، رابطهای عمیق برقرار کند؛ زیرا دخترش سرگرم زندگی شخصی خود است. فیلم کیک محبوب من مثل دو اثر قبلی این زوج هنرمند، ما را به سفری احساسی و پر از تنهایی میبرد. شخصیتهای فیلم، مثل خیلی از ما، در خلأ تنهایی زندگی میکنند تا اینکه جرقهای کوچک، زندگیشان را دگرگون میکند.
از ارزش های داستانی فیلم این است که تصویری حقیقی، انسانی و خالص از زندگی یک زن ارائه می دهد که سال ها در سکوت و انزوای عاطفی به سر می برد و اکنون تصمیم به تحولی جسورانه در زندگی اش می گیرد. مهین و فرامرز، دوست جدیدش با بازی درخشان اسماعیل محرابی، که دیدنش بعد از سالها در قاب سینما دلگرمکننده است، لحظات ماندگاری را در «کیک محبوب من» رقم میزنند. سخن پایانی«کیک محبوب من» بهعنوان یک اثر سینمایی متفاوت، تصویر واقعی و عمیقی از زندگی زنان بیوه و چالشهای آنها در جامعه ایران را ارائه میدهد.
منتقدان فیلم را تحسین کردند -امتیاز صد درصدی راتن تومیتوز به این فیلم خود گویای همهچیز است- و مخاطبان ایرانی مشتاقانه چشمانتظار آن بودند. نقد فیلم «کیک محبوب من» (Me Favorite Cake) را در این مطلب بخوانید. یک مهمانی زنانه با دوستان قدیمی که همه مثل مهین کمابیش تنها هستند و از دردهایی یکسان رنج میبرند. این نکتهای کاملاً زنانه درباره این بخش از «کیک محبوب من» است. بله، یکی از مهمترین موضوعات بجثهای بسیاری از زنان معمولی دنیا، همین آدمهای عادی، چه جوان چه پیر، پیدا کردن عشق است، درباره مردان است.
تغییر حالات چهره او از آغاز تا پایان فیلم، بهویژه وقتی که پس از ورود فرامرز چهرهاش پر از خنده میشود، دل هر بینندهای را آب میکند. خندههای او، خجالتش، لحظات آرامش و هیجانش، همگی تأثیر عمیقی بر تماشاگر میگذارند. یکی از تمهای اصلی «کیک محبوب من»، جستجوی هویت و خودشناسی است. مهین در مسیر زندگیاش با چالشهایی روبرو میشود که او را به تفکر در مورد هویت و خواستههایش وادار میکند. این فیلم به تماشاگران این پیام را منتقل میکند که هیچگاه برای جستجوی خوشبختی و معنا در زندگی دیر نیست.
چرا که دفاع از فیلم میتواند مدافع را تبدیل به خائن نسبت به ارزشها کند و انتقاد از فیلم هم میتواند منتقد را متهم به هم سویی با حاکمیت کند. در طول روز نیز گیاهان باغش را آبیاری میکند، خرید می کند و خود را برای پذیرایی از دوستانش در یک جمع و گردهمایی زنانه آماده میکند. خود را برای پذیرایی از دوستانش در یک جمع و گردهمایی زنانه آماده میکند.
عبور از خط قرمزهای جامعه
فیلمهای تکلوکیشنی ایرانی، با وجود محدودیتهای ظاهری، توانستهاند داستانهایی عمیق و تاثیرگذار را روایت کنند. گویی در هر پلان و سکانسی می خواهد کل مصائب موجود جامعه فعلی ایران را مورد نوازش قرار دهد. بار دیگر تاکید می کنم که جهان بینی آفریدگار اثر می تواند تا چه حد در شتابزدگی کار موثر باشد. به حتم این داده های ذهنی فیلمساز بود که سبب شد دست به نگارش چنین فیلمنامه ای بزند. پس از اساس آن داشته های ذهن تیم سازنده شاید چنین نقدهایی را نپذیرد!
این فیلم در هفتاد و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین برای دریافت جایزه خرس طلایی نامزد شد. این نامزدی میتواند به افزایش توجه جهانی به سینمای ایران و موضوعات اجتماعی آن کمک کند. فیلم کیک محبوب من، آخرین ساختهی مشترک این دو هنرمند (بهتاش صناعیها و مریم مقدم)، یه فیلم خاص و متفاوت بود که در جشنواره فیلم برلین هم حسابی مورد توجه قرار گرفت. گذرنامه مریم مقدم و بهتاش صناعیها یازدهم مهرماه ۱۴۰۲ هم در حالی که برای تکمیل مراحل تولید فیلم «کیک محبوب من» قصد سفر به فرانسه را داشتند در فرودگاه توقیف شده بود.
وی بنا به علل نا گفته از همسرش جدا می شود و زن و دخترش را رها می کند. این فیلم پر از عناصر بصری و روایتی است که خط قرمزهای فرهنگی و سیاسی ایران را شکسته و به همین دلیل نام سازندگان آن در فهرست افرادی قرار گرفت که اجازه خروج از ایران را نداشتند. همانطور که گفتیم از بازیگران کیک محبوب من می توان به لیلی فرهادپور در نقش مهین و اسماعیل محرابی در نقش فرامرز اشاره کرد. روایتِ منسجم و جسورانه «کیک محبوب من»، کلیشه روایتهای خطی را مختل کرده و دیدگاههایی جایگزین در مورد عاملیت، خودمختاری و توانمندسازی زنان ارائه میدهد.
بیوگرافی و اسامی بازیگران فیلم کیک محبوب من با نقش +عکس و داستان
باید تفاوتی بین آنچه در جامعه می بینیم و می شنویم که درصد بالایی از آن هم درست و قابل تامل است؛ با به تصویر در آوردن آن تفاوتی ماهوی داشته باشد. بالنعل هر آنچه می بینیم را در تصویر درآوریم به هیچ ظرافت هنری؛ مانع بدی ایجاد می کند برای مخاطبی که بهتر و رئال تر آن را در پیرامون می بیند و می شنود. بسیاری از فعالین حوزه سینما تصمیم گرفتند راه خود را از حاکمیت جدا کنند و فیلمهای بدون مجوزی بسازند که از ابتدا مشخص بود نظر دستگاههای نظارتی درباره آن ها چیست. این بازیگر پیشکسوت تئاتر ، سینما و تلویزیون در دهه شصت بسیار پر کار بوده و سریال های به یاد ماندنی زیادی را بازی کرده است. لیلی فرهادپور علاوه بر نویسندگی و بازیگری مدیر مسئول مؤسسه «آپ آرت مان» نیز هست. لیلی فرهادپور در سال ۱۳۴۰ در تهران زاده شد و تحصیلات خود را در زمینه روزنامهنگاری شروع کرد.
در بسیاری از جمعهای زنان عادی، چه جوان چه پیر، صحبت از عشق و یافتن همدم موضوعی رایج است. در این فیلم، با توجه به محوریت تنهایی، انتخاب صحنههایی از این مهمانی زنانه که به بحث درباره پیدا کردن همدم میپردازد، بسیار بجا است. چنین مکالماتی برای زنان در هر کشوری قابلدرک است، اما برای مخاطب ایرانی، واقعگرایانه بودن این مکالمات و نحوه به تصویر کشیدن آنها اهمیت ویژهای دارد. فیلم کیک محبوب من تولید مشترک ایران، سوئد، آلمان و فرانسه است. این فیلم در ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ در هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش گذاشته شد.
در یکی از این گردشها، شاهد درگیری دختری جوان با ماموران میشود. مهین بدون هیچ تردیدی از دختر حمایت میکند و این اتفاق، لحظهای زیبا و انسانی را در فیلم رقم میزند. صحنه رقص لیلی و فرامرز، صحنهای از زیبایی این فیلم است و بازگوکننده صحنهای است که عشقی که کامل شده است و حالا قرار است این دو، سالهای آخر عمرشان را در کنار هم عاشقی کنند. این در حالی است که در دو سال بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ دهها فیلم کوتاه و بلند در ایران به شکل زیرزمینی و خارج از قواعد رسمی ساخته و در جشنوارههای بینالمللی به نمایش درآمده است.
نگاه اول: عاشق باش و در لحظه زندگی کن!
سوژهای که پیشتر فیلمهای بسیاری نظیر عشق (Amour)، بعدازظهر پاییزی، مردی به نام اوه و.. فیلم کیک محبوب من باورش را از همین سبک زندگی سرخوشانه و درویشمسلکانه اتخاذ کرده است. منش رندانِ سرمستی که به ملامت مردمان زاهد و عقوبت اعمال توجهی ندارند و به زندگیکردن در لحظه معتقدند. دیالوگها و نشانههایی نیز در فیلم در تقابل با دین (یا شاید بهتر است بگوییم آدمهای زاهد) وجود دارد. کیک محبوب من از طریق روایت متفاوت و دلنشین خود، نه تنها طبیعت جهانی عشق را به تصویر میکشد، بلکه به مبارزات بزرگتر برای آزادی شخصی و کرامت انسانی نیز اشاره دارد. این ترکیب داستانگویی شخصی و نقد اجتماعی، تحسینهای بینالمللی را برای فیلم بههمراه داشته و آن را هم بهعنوان یک داستان عاشقانه و هم یک بیانیه اجتماعی برجسته کرده است.
{پیشاز دستور: ادبیات عرفانی
|}این فیلم بهطور مشترک در ایران، فرانسه، سوئد و آلمان تولید شده و این موضوع به تنوع فرهنگی و زبانی فیلم کمک کرده است. این همکاریهای بینالمللی نشاندهنده تأثیر سینمای ایرانی در سطح جهانی و جذابیت داستانهای آن برای مخاطبان بینالمللی است. مهین بعد از حرفهای انگیزه تغییر پیدا میکند تا زندگی یکسان خود را تغییر دهد.
اگرچه استفاده از فیلترهای سینمایی مانند فیلمهای ۳۵ میلیمتری میتوانست به این صحنهها عمق بیشتری ببخشد، اما همچنان این بخش ابتدایی فیلم که به تنهایی مهین میپردازد، بسیار تاثیرگذار است. اگرچه مخاطب ایرانی به فیلمهای تکلوکیشنی و کمشخصیت عادت کرده، ممکن است از آنها خسته شود. اما «کیک محبوب من» با طراحی صحنه زیبا، شخصیتهای جذاب و نگاه انسانی خود نه تنها کسلکننده نیست، بلکه تماشاگر را بهشدت درگیر میکند؛ همان اتفاقی که در دو فیلم قبلی این زوج نیز رخ داده بود. فیلم «کیک محبوب من»، در بخش مسابقه جشنواره برلیناله ۲۰۲۴ به نمایش درآمد. فیلم کیک محبوب من داستانی از تنهایی ریشه دار است که برای یک شب کوتاه، به جشنی پرشور و رنگارنگ تبدیل میشود.
مهین نیز خود بیوهای تنها است که هر چند همیشه با دخترش تماسهای تصویری تلفنی دارد اما به نوعی هیچ وقت اجازه گفتگوی صحیح را نمیدهد. سینماروم به عنوان شرکتی پیشرو در زمینهی طراحی، ساخت و تجهیز صفر تا صد سینماهای خصوصی، صنعتی و VIP، با افتخار رویای شما را برای داشتن یک سینمای با کیفیت و شگفتانگیز برآورده میکند. در سینماروم با ایجاد اتمسفری خاص، هر فضایی را به یک سینمای بی نظیر تبدیل میکنیم. در این مقاله به بررسی جنبههای مختلف فیلم، از داستان و شخصیتپردازی تا پیامهای فلسفی و اجتماعی آن میپردازیم. تیم تولید فیلم با زمان محدود و فشارهای زیاد برای انجام کارهای خود مواجه بودند.
برای داستانی که در مسیر انگیزه و امید پیش میرود، چنین پایانی کمی غافلگیرکننده است. حتی بدون این پایان تلخ، فیلم به هدف خود میرسید، اما با این انتخاب، کنایهای به وضعیت ناپایدار و محدودیت اختیار انسان در جهانی است که کنترل چندانی بر زمان و نحوه مرگ خود ندارد. ه همین دلیل، این صحنه برای ما غیرمعمول و شاید حتی غریب به نظر میآید. در عبور از مرزهای ممیزی، رفتار شخصیتها به اندازه کافی اصیل و واقعی نیست. با این حال، صحنه دلنشین است و لبخندی بزرگ به لب تماشاگر میآورد که شاید در ادامه حتی عمیقتر شود، اگرچه همراه با اشکی در چشم. پیش از این در شهریور ماه اعلام شد که ممنوعیت خروج آنها موقتا رفع شده، اما در ۲۱ شهریور، مریم مقدم اعلام کرد که گذرنامه آنها دوباره در فرودگاه توقیف شده است.
ما شاهد تلاش های روزمره او هستیم، از خرید در بازار تا آماده شدن برای یک رقص خصوصی با آهنگ های خاطره انگیز. این تصویر برخلاف رویکردهای محدودکننده سینمای رایج نشان می دهد که خواسته های اجتماعی و فردی یک زن به سن خاصی محدود نمی شود. از زمانی که عارف بزرگ حکیم سنایی معارف ناب عرفانی را با تمثیلهای ادبی درآمیخت، ادبیات فارسی و هنر ایرانی وارد مرحله تازهای شد. پس از او و به تبعیت از وی بزرگانی نظیر عطار و مولانا به غنای آن افزودند و هنرمند بزرگ ایرانزمین حافظ از منظر فرم و محتوا آن را به اوج رسانید. ما در گرند آنلاین تلاش میکنیم تا انواع فیلم و سریال را به صورت حرفه ای و تخصصی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
{جهت ورود نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.
|}مهین تصمیم میگیرد برای پاسخ به نیازهایش دست بهعمل «نتابوشکنانه» بزند نه آنکه منتظر باشد مردی از راه برسد و با مراوده داشته باشد. «تولید فیلم مبتذل» و «توزیع و انتشار فیلم مبتذل»، مصادیق اتهامی بهتاش صناعیها و مریم مقدم، کارگردانان این فیلم است. به ناخنهایش لاک قرمز میزند و نیاز بدنش را به لمس شدن به خاطر میآورد. او که همسرش را سالها پیش از دست داده، میداند که خیلی وقت است دلش برای عشق تنگ شده است. مهین تصمیم میگیرد برای پاسخ به نیازهایش دست به عمل بزند نه آنکه منتظر باشد مردی از راه برسد و او را نجات دهد. پس در جستوجوی عشق از چاردیواری خانه بیرون میرود و در را پشتسرش میبندد.
آنها پس از ممنوعالخروجی با اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» روبهرو شدند. بهتاش صناعی ها کارگردان فیلم کیک محبوب من پیش از این در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قصیده گاو سفید» در هفتاد و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین حضور پیدا کرده بود. کارگردانان به دلیل محدودیتهای موجود در ایران، نتوانستند در اکران فیلم حضور یابند. یورش نیروهای امنیتی به خانه تدوینگر فیلم و ضبط گذرنامههای آنها، شرایط دشواری را برای تیم تولید به وجود آورد. این چالشها نشاندهندهی مشکلات سیاسی و اجتماعی سینماگران در ایران است و همچنین میتواند بر روی روند ساخت و توزیع فیلم تأثیرگذار باشد.
این آشنایی نقطه عطفی در زندگی مهین است که به او امکان میدهد احساسات و عواطفش را دوباره تجربه کند. فرامرز بهعنوان یک شخصیت مرد، نقش مهمی در زندگی مهین ایفا میکند و بین آنها لحظات صمیمی و عاشقانه شکل میگیرد. صناعیها و مقدم با ظرافت تمام، تنهایی مهین را به تصویر کشیدهاند. نماهای نزدیک از چهره لیلی فرهادپور، ما را به اعماق روح این زن مهربان میبرد و دقایقی را به همراه او، در خلوت خانهاش مینشینیم.
میشود حدس زد بیشتر بینندگان با حسی تلخ و بهتزده فیلم را تمام میکنند ولی پایان فیلم برای وارد کردن همین شوک طراحی شده است. جایی از فیلم فرامرز به مهین میگوید «مردا از کجا بفهمن که کی ازشون خوشش میاد» و مهین پاسخ میگوید «منم طول کشید تا اینو فهمیدم»؛ مسئلۀ اصلی همین رها کردن تابوها است. وقت زیادی نداریم و شاید فردا، به فرمودهٔ خیام، خیلی دیر باشد. فیلمهای بهتاش صناعیها و مریم مقدم حول تمهایی مانند آدمهای تنها، مهربان و بیآزار، خانههای قدیمی و موسیقیهای نوستالژیک میچرخد. این زوج سینماگر تاکنون سه فیلم موفق با یکدیگر ساختهاند و امیدواریم در آینده نیز به این روند ادامه دهند. آخرین فیلم آنها، «کیک محبوب من»، که تولید مشترک ایران، آلمان، فرانسه و سوئیس است، در هفتاد و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین به نمایش درآمد و جایزه فیپرشی را دریافت کرد.
در «کیک محبوب من» چون از اساس موضوع درباره تنهایی است، آن بخش از یک مهمانی شاید دو سه ساعته زنانه انتخاب میشود که مربوط به پیدا کردن یک همدم است. این مکالمه را زنان هر کشوری میتوانند در جمعی دوستانه با هم داشته باشند. بنابراین، مخاطب هر کشوری هم میتواند با این صحنه ارتباط برقرار کند. اما برای مخاطب ایرانی اینکه چنین مکالمهای با تصویری واقعگرایانه چطور پیش میرود، بسیار مهم است. به نظر میآید عنصر مخاطب خارجی برای نوشتن دیالوگهای این صحنه مشخصاً در نظر گرفته شده است.
فیلم سینمایی ظهور یک امپراتوری
فیلم سینمایی ظهور گرو دوبله فارسی
فیلم سینمایی ظهور منجی
فیلم سینمایی فسیل کامل نماشا
فیلم سینمایی فرار از زندان
فیلم سینمایی فارست گامپ
فیلم سینمایی فانتزی
فیلم سینمایی فایتر
فیلم سینمایی فایتر 2022
فیلم سینمایی فسقلی ها